Для батьків

АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ

ЧИ РОЗВИВАЄТЕ ВИ ЗДІБНОСТІ СВОЄЇ ДИТИНИ?
   Як можна зрозуміти складний світ дитини: відкрити його таємниці, знайти те, що найбільше її цікавить, хвилює? Отже, - те, що пов'язано з творчістю, талантом.
     А чи замислювались ви, дорогі батьки, над тим, наскільки ефективним є ваш вплив на розвиток дитини?
     Пропонуємо вам невеличку анкету, відповівши на запитання якої, ви самі зможете його оцінити. Анкета створена на підставі узагальнення матеріалів з досвіду виховання обдарованих дітей. В основу їх покладено добірку запитань, складену Д.Льюїсом (1979 р.)*.

                                  АНКЕТА

1.
Яка Ваша освіта: середня, середня спеціальна, вища? (Потрібне підкресліть)
2.
У якій сфері людської діяльності Ви працюєте (медицина, освіта, економіка, право, військова, спорт і т.п.)? Ваша професія?
3.
Чим захоплюєтесь у вільний час?


так
іноді
ні
4.
Чи на всі запитання дитини Ви відповідаєте так терпляче та відверто, як це можливо?



5.
Чи сприймаєте серйозно "дорослі" запитання та висловлювання дитини?



6.
Чи е у Вас вдома стенд (місце), на якому дитина може демонструвати свої робота?



7.
Чи сварите дитину за безлад у її кімнаті чи на столі, якщо це пов’язано з творчими заняттями і робота ще не закінчена?



8.
Чи є у дитини кімната виключно для її занять або частина кімнати (потрібне підкреслити)?



9.
Чи доручаєте дитині завдання, які їй  під силу?



10.
Чи допомагаєте дитині будувати її власні плани та приймати рішення?



11.
Чи берете дитину у мандрівки цікавими місцями?



12.
Чи допомагаєте дитині удосконалити результат її роботи?



13.
Чи встановлюєте для дитини прийнятний поведінковий стандарт (у межах "розумного") і слідкуєте, щоб вона його дотримувалась?



14.
Чи говорите дитині, що вона гірша за інших дітей?



15.
Чи караєте дитину, принижуючи її?



16.
Чи забезпечуєте дитину книгами та матеріалами для її улюблених занять?



17.
Чи привчаєте дитину мислити самостійно?



18.
Чи привчаєте дитину до читання з дитинства?



19.
Чи спонукаєте дитину вигадувати історії, фантазувати?



20.
Чи дозволяєте дитині брати участь у плануванні сімейних справ та мандрівок?



21.
Чи хвалите дитину за вивчені вірші, розповіді, пісні?



22.
Чи вчите дитину вільно спілкуватися з дорослими будь-якого віку?



23.
Чи розробляєте практичні експерименти, аби допомогти дитині більше дізнатися про щось?



24.
Чи дозволяєте дитині гратися з усіляким непотрібом?



25.
Чи спонукаєте дитину знаходити проблеми і  потім розв’язувати їх?



26.
Чи знаходите в заняттях дитини щось гідне схвалення?



27.
Чи існують теми, які зовсім виключаєте у обговореннях  із дитиною?



28.
Чи даєте дитині можливість самій приймати рішення?



29.
Чи допомагаєте дитині знаходити телепрограми, які заслуговують на у вагу?



30.
Чи розвиваєте в дитині позитивне сприймання її здібностей?



31.
Чи відсторонюєтесь від невдач дитини, говорячи: "Я теж цього не вмію"?



32.
Чи заохочуєте в дитині максимальну незалежність від дорослих?



33.
Чи віддаєте перевагу самостійному виконанню головнеї частини роботи дитиною (за яку вона сама взялася), навіть якщо не впевнені в пози­тивному кінцевому результаті?




Оцінювання результатів

Спочатку згідно з ключем підрахуйте бали.
Запитання № 1:
"вища" — 2 бали,
"середня спеціальна" — 1 бал,
"середня" — 0 балів;
Запитання № 2 (бали нараховуються залежно від того, наскільки багато знань та творчого підходу потребує професія):
"потребує багато знань та творчого підходу" — 2 бали;
"так собі" — 1 бал;
"стереотипна діяльність" 0 бал1в;
Запитання № 3:
якщо є хобі — 2 бали;
немає — 0 6ал1в;
Запитання №№ 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 29, 30, 32, 33:
"так" — 2 бали;
"іноді" — 1 бал;
"ні" - 0 балів;
Запитання №№ 7, 14, 27, 31:
"так" — 0 балів,
"іноді" — 1 бал,
"ні" - 2 бали.
Складіть суму балів за трьома шкалами та оцініть рівень відповідного показника:
інтелектуального розвитку (шкала включає запитання №№ 1, 4, 5, 16, 18, 20, 23, 27, 29);
високий рівень — 15 —18 балів;
середній — 5 —14 балів;
низький — 0 — 4 бали;
творчих досягнень (запитан­ня №№ 2, 3, 6, 7, 8, 11, 12, 19, 22, 24, 25):
високий рівень — 19 — 22 бали;
середній — 5 —18 балів;
низький — 0 — 4 бали;
здатності до саморегуляції (запитання №№ 9, 10, 13, 14, 15, 17,21, 26, 28, 30, 31, 32, 33):
високий рівень — 21 —26 балів;
середній — 7 — 20 балів;
низький — 0 — 6 балів.
      Коли ви підрахуєте свої резуль­тати, ви зрозумієте, яким рівням вони відповідають.
     Отже, якщо ваша відповідь перебуває у межах "високого" рівня, можна сказати, що ви докладаєте всіх зусиль для якнайповнішого розвитку дитини її талантів і здібностей. Ви підтримуєте кожне її поривання, намагаєтесь сформувати у неї такі риси характеру, як самостійність, незалежність, доброзичливість і контактність, вміння організовувати себе і інших, — характери­стики, що є дуже важливими для реалізації творчої особистості. Крім того, ви розвиваєте у дити­ни позитивне бачення себе і світу, прагнете сформувати у неї адекватну самооцінку, що впливає на розвиток реалістичного та оптимістичного ставлення до се­бе і світу, а отже, є запорукою збереження психологічного здоров'я.
      Однак тут хочеться поставити перед вами запитання: чи не забуваєте ви у "єдиному пориві" про свої особисті та інших лю­дей бажання і потреби, чи привчаєте ви дитину розуміти їх і рахуватися з ними? Якщо -  "так", то ви створили "ідеальну" атмосферу для розвитку талановитої особистості.
     Середній рівень свідчить про позицію 6атьків щодо виховання дитини з погляду "здорового глузду". Такий підхід, з одного боку, забезпечує більшою чи меншою мірою розвиток здібностей, з іншого - може його якоюсь мірою стимулювати або переслідує позицію "невтручання", надаючи тим самим дитині свободу дій, можливість діяти згідно зі своїми бажаннями і на власний розсуд.
    Це сприяє до певної міри формуванню суперечливого типу осо­бистості, тобто такої, яка, виявляючи ініціативність, водночас постійно вагається, через те що її думки, досягнення і переживання не поділяються значущими для неї дорослими (це не підтвердиться за умови низького інтелектуального розвитку).
   Отже, зважаючи на широкий діапазон відповідей, що нале­жать до середнього рівня, ви мо­жете визначити, де приблизно за числовим значенням знаходиться ваша відповідь і наскільки вам потрібно вносити зміни у вихо­вання дитини.
    Що стосується низького рівня, то чи не спадало вам на дум­ку, що ви багато часу віддаєте службовим обов'язкам, а на ди­тину його просто не вистачає? А може, ви не зовсім уявляєте собі, яким повинне бути вихован­ня? Ці та інші причини можуть призвести до збідніння інтелектуальних вражень та позитивних переживань дитини внаслідок одноманітності середовища, інертності та різних страхів, у тому числі й нового - через надмірну імпульсивність, роздратованість, суворість та залякування з боку батьків. Такий стан справ не тільки не сприяє розвиткові здібностей дитини, а й травмує її особистість.
  І останнє - будьте щирі самі з собою. Адже ця анкета - тільки для вас.


                                                                                       Дарда І.М., Токарєва Л.Д.,
лабораторія психології  творчості
Інституту психології. Г. С. Костюка
 АПН Украши, м.Київ


* Одаренные дети / Пер. с англ.; Общ. ред. Г.В.Бурменской и В.М.Слуцкого. -  М.: Прогресс, 1991. - 376 с.



                               ТЕСТ

                           « Які ви батьки?»

Визначте ті фрази, які ви часто використовуєте в спілкуванні з дітьми.
1.     Скільки разів тобі повторювати?
2.     Порадь, будь – ласка, як мені вчинити в даній ситуації?
3.     Не знаю, що б я без тебе робила?
4.     І в кого ти такий(а)  удався(лась)?
5.     Які в тебе чудові друзі!
6.     Ну на кого ти схожа(ий)?
7.     Ти моя опора і помічник(ця)
8.     Ну що в тебе за друзі?!
9.     Про що ти тільки думаєш?
10.                       Який (а) ти в мене розумний(а)?
11.                       А як ти вважаєш, сину (доньку)?
12.                       У всіх діти як діти, а ти?!
13.                       Який ти в мене кмітливий!
  
                                  Ключ до тесту
                                 "Які ви батьки?"

     7-8 балів – ви живете з дитиною душа в душу. Вона щиро любить і поважає вас. Ваші стосунки з дитиною позитивно впливають на становлення її особистості.
     9-10 балів – ви непослідовні у взаєминах із дитиною. Вона поважає вас, хоча й не завжди з вами відверта. На її розвиток впливають здебільшого випадкові обставини.
     10-12 балів – вам необхідно бути уважними у ставленні до дитини. Ви користуєтесь у неї авторитетом, але авторитет не замінить вашої любові. Розвиток дитини залежить від випадку більшою мірою, ніж від вас.
     13-14 балів – ви й самі відчуваєте, що чините неправильно. Між вами та дитиною існує недовіра. Поки не пізно, спробуйте приділяти дитині більше уваги, врахувати її запити та інтереси.


                         АНКЕТА  ДЛЯ  БАТЬКІВ

1.     Чи знаєте ви, чим цікавиться ваша дитина? __________________________________________________________________________________________________________________________
2.     Чи уважно ви ставитесь до інтересів вашої дитини? __________________________________________________________________________________________________________________________
3.     Чи вірите ви в свою дитину, в те,  що вона досягне успіху? _____________________________________________________________
4.     Чи звертається до вас дитина зі своїми труднощами та невдачами? _____________________________________________________________
5.     Чи спонукаєте ви дитину до розв’язання проблемних завдань та ситуацій? ____________________________________________________
6.     Чи сварите ви свою дитину за допущені нею помилки? _____________________________________________________________
7.     Чи допомагаєте ви виходити дитині з критичних ситуацій? _____________________________________________________________
8.     Чи надаєте ви дитині можливість самостійно приймати рішення, вибирати?____________________________________________________
9.     Чи сварите ви дитину за безлад у кімнаті або на столі, якщо це непов’язане з творчим заняттям, з проявами дитячої допитливості,інтересу?______________________________________________________________________________________________________
10.           Чи терпимі ви до дивацтва вашої дитини?_________________________
     _____________________________________________________________



                            Ключ до анкети

  Правильні відповіді:             так – 1 2 3 4  5  7 8  10
                                                   Ні – 6 9

За кожну правильну відповідь – 1 бал.
        
         10 – 8 балів – ви знаєте, чим цікавиться ваша дитина, вболіваєте за її                                        розвиток та виховання.
         7 – 45 балів – ви недостатньо приділяєте уваги дитині, через що можуть виникнути проблеми.
         4 і нижче балів – ваша дитина розвивається сама по собі. Негайно змініть своє ставлення до неї.



Джерело: klasnaocinka.com.ua/.../anketa.


Анкета для батьків «Ви і Ваша дитина»
      Сім’я – це перша модель світу в уяві дитини. І якщо бодай один з її елементів (членів) починає функціонувати в неправильному напрямі, весь механізм як цілісний організм починає хворіти. Вихованість наших дітей – це, перш за все, результат тих реальних міжлюдських стосунків у сім’ї, у які дитина включається з перших днів свого життя, і тільки потім – результат цілеспрямованого виховання в садочку, у школі. Адже виховує не якась спеціально організована дорослими поведінка, а ті щоденні конкретні взаємини, під час яких дитина день за днем активно вбирає в себе і переосмислює людські цінності, способи та норми поведінки, ставлення до себе та до оточуючих.
     Як же батькам віднайти той оптимальний варіант типу виховання дитини? Можливо, цей опитувальник допоможе вам, шановні батьки, адекватно оцінити власний стиль виховання дитини та зробити адекватні висновки з цієї інформації.
      Отож, оберіть варіант відповіді, який відповідає Вашим переконанням.
1. Ваш син прийшов додому зі слідами бійки. Як ви поведетеся ?
А) оглядаєте синці, подряпини, умиваєте дитину, трохи покартаєте;
Б) нервуєте, метушитеся; вирішуєте більше не випускати його на вулицю одного;
В) дуже схвильовані тим, що трапилося, караєте дитину.

2. Ви подарували своєму сину годинник – річ, про яку він мріяв. Через кілька днів він повідомляє зі сльозами, що годинник загублений. Яка ваша реакція?
А) заспокоюєте сина як можете, намагаєтеся відволікти його від переживань; вам зовсім не шкода загубленого годинника, але коли ви бачите, як безутішно плаче дитина, ваше серце розривається;
Б) спочатку вирішуєте бігти на пошуки, потім розумієте їх марність; вирішуєте, що «таким невдячним і неуважним дітям не варто робити дорогі подарунки»;
В) караєте сина, нагадуючи йому вартість речі.

3. Син передає, що вчитель хоче вас бачити. Як ви до цього поставитесь?
А) ви спокійні і не панікуєте, але при першій можливості відвідаєте вчителя;
Б) намагаєтеся з’ясувати, що ж накоїв син; обіцяєте йому суворе покарання, якщо вчитель поскаржиться на нього;
В) вирішуєте негайно дзвонити, або йти до вчителя.

4. Ваш син отримав двійку. Для вас це несподіванка, бо хлопчик завжди мав позитивні оцінки. Як ви реагуєте?
А) засмучені, але вважаєте, що це не трагедія; вирішуєте регулярно займатися з дитиною з цього предмета;
Б) не знаєте, кого звинуватити в тому, що сталося: про сина думаєте – «хлопчик відбився від рук»; про чоловіка (дружину) – «це ж його (її) спадкова обмеженість»; про вчителя – «він нас просто зневажає, і я навіть знаю, чому»;
В) у сім’ї скандал, вас заспокоює тільки те, що у багатьох однокласників теж двійки.

5. Ви посварилися з чоловіком (дружиною), дуже роздратовані, коли зі школи повертається ваш син. Хлопчик в гарному настрої – він отримав хороші оцінки і має надію піти з вами у цирк. Як ви поведетеся?
А) нічим не видасте свого стану, йдете з сином до цирку;
Б) стримано повідомляєте, що погано себе почуваєте, пропонуєте відкласти намічений похід;
В) прихід сина ще більше дратує вас, про цирк не може бути й мови.

6. У вашого сина незабаром день народження, він запросив гостей і з нетерпінням чекає свята. За день ви дізнаєтеся, що терміново приїжджають ваші друзі, з якими ви довго не бачились. Як ви поведетесь?
А) прибулі гості – не перешкода святу сина, ви прекрасно можете провести час усі разом;
Б) пояснюєте дитині ситуацію, просите перенести свято;
В) повідомляєте, що святкування дня народження відміняється.

7. Ви помічаєте, що з вашого гаманця починають зникати дрібні гроші. На свій жах, дізнаєтеся : це справа рук сина. Якою буде ваша реакція?
А) ви збентежені, але поки що стримуєте себе; вирішуєте спершу з’ясувати, навіщо дитині потрібні були гроші, а потім вже карати;
Б) негайно караєте сина;
В) упевнені – ваш син – злодій!

8. Під час неприємної розмови з сином ви не стримались і образили його. Через деякий час ясно зрозуміли, що дитина цього не заслуговує. Що ви зробите в такому разі?
А) попросите у сина вибачення, дасте собі слово надалі бути більш стриманим;
Б) намагаєтеся встановити хороші стосунки з сином, але вибачатися не будете, вважаючи, що це може похитнути ваш авторитет;
В) «Нічого, він сам мене довів! На те й батьки!» – відповідаєте йому.

9. Чим найбільше вас може порадувати ваша дитина?
А) неабиякими здібностями (з математики, малювання, спорту);
Б) відмінними успіхами у школі;
В) беззаперечним послухом.

10. Чим – засмутити?
А) посередніми здібностями;                                                        
Б) двійкою у чверті;
В) непослухом.

11. У чому – запорука успіху людини?
А) у силі волі, наполегливості;
Б) у міцному здоров’ї;
В) у значних розумових здібностях.                                     
                                                                                          
12. В чому причина всіх невдач?
А) у необдуманих вчинках;
Б) через надмірну самовпевненість;
В) «так складається життя».

13. Якою ви хочете бачити свою дитину, коли вона виросте?
А) доброю людиною;
Б) хорошим спеціалістом;
В) знаменитістю.

14. Що найважче виховати у сина?
А) чуйність;
Б) працьовитість;
В) порядність.

15. Яка якість важливіша для батьків?
А) самовладання;
Б) вміння на все дивитись з посмішкою;
В) вміння вникати у справи дітей.

16. Чи вважаєте ви, що матеріальний добробут – головне у житті?
А) ні;
Б) мабуть, у сучасному житті – так;
В) безсумнівно, так.

17. Який подарунок від сина вам найдорожчий?
А) зроблений власноруч
Б) букет квітів
В) куплений сувенір, чи недорога, але потрібна річ

18. Чи вважаєте ви, що ваш син «пішов не у вас»?
А) людей без недоліків не буває, у мене – свої, у нього – свої;
Б) інколи мені так здається;
В) звичайно, я таким не був (не була).

19. Як часто ви переконуєте дитину у правильності своєї точки зору?
А) намагаюся це робити лише у принципових питаннях;
Б) вважаю, що це необхідно робити завжди;
В) звичайно, тільки називаю це не «нав’язувати свою точку зору”, а "наставляти на шлях істини”.

20. Чи вважаєте себе дуже хорошими батьками?
А) дуже хороших батьків не буває, як не буває дуже хороших людей;
Б) не вважаю;
В) звичайно, бо не шкодую для своєї дитини ні часу, ні грошей, ні зусиль.

Шкала оцінки результатів відповідей:

А) - 1 бал; Б) - 2 бали; В) - 3 бали.

Підсумуємо:
        Від 20 до 25 балів: Ви самі можете давати поради щодо виховання дітей; володієте психолого-педагогічними якостями.
        Від 25 до 30 балів: В основному ростите дитину правильно, але не забувайте, що «нерви» – дуже поганий помічник у вихованні.
        Від 30 до 45 балів: Ви повинні переглянути свої погляди на сина (доньку) і на себе теж. Якомога частіше пригадуйте той час, коли самі були дитиною.
        Від 45 до 55 балів: Часто буваєте несправедливі. Дивна річ : ви бачите різницю між поняттями «людина» і «дитина».
        Від 55 до 60: Вам потрібно було б добре подумати, перш ніж народжувати дитину.



                          
Джерело: www.radyvylivrvo.ho.ua/.../dl... 

Анкета для батьків «Чи можете Ви?»            

А - можу і завжди так роблю.
Б - можу, але не завжди так роблю.
В - не можу.
1. У будь-яку хвилину залишити свої справи і приділити увагу дитині.
2. Радитись з дитиною, не зважаючи на її вік.
3. Зізнатися дитині, що ваші дії стосовно неї були помилковими.
4. У випадку, якщо були не праві, вибачитися перед дитиною.
5.Володіти собою і зберігати спокій, навіть якщо вчинок дитини вивів Вас із
рівноваги.
6.Поставити себе на місце дитини.
7.Повірити хоча б на хвилину, що Ви - добра фея (добрий король).
8.Розповісти дитині повчальну історію зі свого дитинства, яка показує Вас не зовсім у вигідному світлі.
9.Завжди уникати слів, які можуть поранити дитину.
10.     Пообіцяти дитині виконати її бажання за умови її гарної поведінки.
11.     Виділити дитині один день, коли вона зможе робити все, що забажає, і вести себе, як захоче.
12.     Не реагувати, якщо ваша дитина незаслужено вдарила, образила іншу дитину.
13.     Не звертати увагу на дитячі сльози та прохання, якщо ви впевнені, що це каприз, швидкоплинна примха.
Порахуйте бали:
А - 3 бали, Б - 2 бали, В - 1 бал.
Якщо Ви набрали від З0 до 39 балів.
Ваша дитина - найбільший скарб к вашому житті. Ви намагаєтесь не тільки зрозуміти, але й пізнати її, ставитись до леї з повагою, дотримуєтеся найбільш прогресивних методів виховання. Ви на правильному шляху І можете розраховувати на гарні результати.
 Якщо Ви набрали від 16 до З0 балів.
Піклуватися про дитину для Вас найголовніше. Ви маєте здібності вихователя, але па практиці не завжди послідовно і цілеспрямовано їх використовуєте. Інколи Ви дуже суворі або занадто м'які, крім того, маєте схильність до компромісів, що послаблює виховний ефект. Вам слід серйозно замислитися над своїм підходом у вихованні дитини.
Якщо Ви набрали менше 16 балів.
У Вас серйозні проблеми у вихованні дитини. Вам не вистачаєш або знань, або бажання і прагнення виховати дитину творчою особистістю, а, можливо, і того, й іншого. Ми ралимо Вам звернутися за допомогою до спеціалістів - педагогів та психологів, ознайомитися з літературою з питань сімейного виховання. Не забувайте, що формування особистості - дуже складний і відповідальний процес. Ось чому виконання батьківського обов'язку приносить людині найбільш моральне задоволення.

Як навчити дитину прибирати в кімнаті за 10 хвилин

Сьогодні кімнату вашої дитини можна було би сміливо використовувати в якості декорацій до ефектної кримінальної драми? Просто незбагненно, як із прекрасного, з любов'ю спроектованого приміщення її кімната перетворилась на те, що тепер нагадує скоріше непривабливу нічліжку, в якій щойно сталось нечуване пограбування.
За законом підлості, саме сьогодні до вас у гості прийшла подруга, з якою у вас, можливо, зав'язався наступний діалог.
  • Ваша подруга: «О, як цікаво! Двері в кімнату Дмитрика прикрашено поліцейською обмежувальною стрічкою. Це так незвично, стильно й сучасно... Можна, я подивлюсь, як кімната твоєї дитини виглядає зсередини?».
  • Ви: «Там немає нічого особливого. Краще підемо, я покажу тобі кухню...».
  • Ваша подруга: «Не прибідняйся. Адже ваша вітальня – просто зразок дизайну. Крім того, Дмитрик виклав у соцмережі фотографію нових штор у своїй кімнаті і...» (тягне вас до дверей).
  • Ви: «Тільки спробуй відчинити ці двері, я за себе не відповідаю!».
​До цього часу ви, можливо, вважали, що ваш найбільший провал у вихованні дитини – це її нездатність підтримувати чистоту у своїй кімнаті. Дуже ймовірно, що це не так. Можливо, найбільший провал – це сімейна фотографія 2010 року, на якій ви, м'яко кажучи, не дуже добре вийшли з новою зачіскою. Як би там не було, брудна дитяча й ваша перша спроба коротко підстригтись у списку ваших провалів знаходяться аж ніяк не на першому місці.
До цього моменту ви вже, звісно, розглянули безліч варіантів, як упоратись із жахом, який являє собою кімната дитини. Мабуть, включаючи прийом на роботу покоївки,.. підпал будинку, виклик МНС... – так, хоча всі ці варіанти потенційно можливі, але зовсім непрактичні. Ви вже, напевно, утратили всяку надію на життя в чистоті, страждаючи від «раптових нападів добровільного захаращення», які виникають у вас в якості особистої стратегії виживання щоразу, коли ви відкриваєте двері в кімнату вашої улюбленої дитини.
Та якби вам сказали, що існує спосіб навчити її прибирати кімнату самостійно, швидко, ретельно й ефективно? Що, якби вам сказали, що це можна зробити всього за десять хвилин?!
Насправді, цей процес дуже простий. Він розбитий на п'ять етапів, на кожному з яких дитина повинна зробити легкий вибір з кількох варіантів. Цей метод навчає хороших, надійних способів прибирання та вміння підтримувати порядок у кімнаті. Але для того щоб досягти успіху в застосуванні цього методу, ви повинні бути готові знехтувати деякими дрібними деталями прибирання, про які зазвичай турбуються дорослі. Просто не будьте занадто прискіпливі до дитини. Лекції дитині на тему «Мамина ідеальна техніка розкладання нижньої білизни на полицях» не тільки гальмує закінчення прибирання, а й негативно впливає на розвиток особистості дитини, роблячи її надмірно вимогливою, критичною й метушливою через усілякі дрібниці, що погано відіб'ється на її майбутній кар'єрі.
Невелике попередження: у процесі прибирання ви, швидше за все, виявите речі, наявність яких (або їх місце розташування) зазвичай викликає у вас роздратування. Тому, перед тим як взятись до справи, приготуйтесь зберігати спокій і відпрацюйте перед дзеркалом у ванній кімнаті таку фразу: «Тобі, напевно, вдалося прихистити більше бродячих кішок, ніж кому б то не було в усій твоїй школі. О любий, це так (із тремтінням)... зворушливо».
Тепер ви готові розпочати.
Крок 1. Приберіть усе з ліжка й заправте його (1–2 хвилини)
Незалежно від того, наскільки жахливо виглядають ліжко й підлога, спочатку необхідно скинути все з ліжка на підлогу. Так, дійсно, саме так, власне, і створювався безлад. Але так виглядає й важливий етап прибирання кімнати. З охайним ліжком прибирання просувається легше. Заправлене ліжко здатне змінити вигляд будь-якої кімнати, і простір починає виглядати чистіше, що обов'язково надихне вашу дитину на подальші успіхи.
Якщо ви один з тих батьків, які вимагають ідеально заправляти ліжко, як, наприклад, у лікарнях або готельних номерах, прийшов час порозмовляти. Женевська конвенція суворо забороняє примушувати ідеально заправляти ліжко дітей, чоловіків, борців за свободу особистості й т. п. Просто візьміть і заправте його.
Крок 2. Складіть на ліжко весь одяг, який знаходиться не на своєму місці (2 хвилини)
Використовуючи принцип «переповнених рук», зберіть весь одяг, рушники, шматочки тканини й т. п. Покладіть всю цю купу на ліжко. «Так, але ж тільки що було сказано, що треба очистити ліжко! Тепер я повинна покидати на нього чистий і брудний одяг упереміш?» – спитаєте ви недовірливо.
Коротше кажучи, так. Дітям (і чоловікам) чим простіше, тим краще; вибір повинен бути простим: це або те. Зараз підлога закидана одягом, іграшками, потрібними й непотрібними речами. По суті, тут є й одяг, і не одяг. Ваша дитина робить простий вибір між двома зрозумілими опціями та діє відповідно. Вона ходить по кімнаті та збирає одну категорію речей – одяг. На цьому етапі не відокремлюйте одяг для прання, це лише ускладнить завдання, просто збирайте його.
Коли ви показуєте дитині цю процедуру, рухайтеся швидко. Ваша мета – впоратись із цією частиною завдання менш ніж за дві хвилини. Зосередившись, швидко піднімайте весь одяг двома руками й кидайте його на ліжко.
Крок 3. Зберіть усі речі, які повинні залишатись у кімнаті (яким тут місце) (2 хвилини)
Примітка: це той випадок, коли ваша любов до кошиків піде на велику користь вашій сім'ї. Візьміть кілька кошиків (коробок, відер, контейнерів, чого завгодно), які допоможуть вам розсортувати речі. Зібравши весь одяг з підлоги, ви отримуєте два нові варіанти: речі, які залишаються в кімнаті, й речі, які в кімнаті не залишаються. Знову ж таки, за допомогою принципу «переповнених рук» (або кошиків) переміщайтесь по кімнаті, піднімаючи все, що можете. У міру наповнення кошиків сортуйте речі за їх приналежністю даному місцю (кімнаті). Предмети, яким не місце в дитячій кімнаті (чашки, тарілки, здичавілі коти, зварювальне обладнання, корми для тварин), кладіть у кошик за дверима. З ними ви розберетесь пізніше. Розставляючи ці речі по місцях зараз, ви не закінчите прибирання кімнати навіть в осяжному майбутньому.
Вирішення трудомісткого завдання на знаходження відповідного місця для кожного предмета, що не належить дитячій кімнаті, може потребувати найбільшої кількості зусиль. Якщо ви скоротите задачу й зосередитесь на правильному розміщенні лише предметів, що належать дитячій кімнаті, то зможете закінчити роботу у визначений строк. Предмети за дверима можуть почекати.
Повторюйте цей крок, доки на підлозі не залишиться лише сміття.
Крок 4. Позбавтесь від сміття (2 хвилини)
Ось коли дійсно цінним є вміння правильно розташувати відро для сміття. Поставте відро в середині кімнати та швидко поскладайте туди все сміття. Напевно, вам доведеться ще й пропилососити (і випустити сімейство білок в їх природне місце існування), але збір сміття з підлоги вже сам по собі створює чарівну обстановку.
Тепер ця кімната офіційно на 99 % чиста.
Крок 5. Розділіть одяг (2 хвилини)
Це ще один вибір «або/або». У купі на ліжку є одяг чистий та брудний. Розділіть цю купу на дві, перевіривши кожний предмет, щоби переконатись, що на ньому немає ляпок, плям чи інших забруднень. У деяких випадках необхідно провести тест на нюх, але діти можуть обійтись і швидким візуальним оглядом.
Чоловіки проте, як і раніше, користуються менш точним методом визначення свіжості одягу по запаху, який вони вивчили замолоду. Важливо також відзначити, що школярі в середніх класах зазвичай погано відчувають запахи. Пубертатний період виводить їх нюх з ладу.
Якщо одяг чистий, його потім треба буде прибрати в шафу. Якщо брудний, то відправляється в купу із брудною білизною, яку згодом можна буде випрати або спалити.
Майте на увазі, що навчання дітей і чоловіків вимагає часу. При першій спробі важливе почуття «успіху», а не фактична досконалість. Важливо почати навчання дітей навичок, які допоможуть їм не травмувати в майбутньому їх власних дітей. Загляньте в не настільки віддалене майбутнє, і ви побачите, як ваші діти вчать цієї навички вже своїх дітей, а ви сидите, склавши руки, з доброю старечою посмішкою на обличчі й думаєте про себе: «Ось ми й розрахувалися».
Готово!
Зірвіть поліцейську обмежувальну стрічку із дверей кімнати вашої дитини та відсвяткуйте цю подію: випийте свій улюблений сік, подивіться улюблене ТВ-шоу, тому що сьогодні ви вже достатньо зробили для виховання дитини. Ви навіть можете запросити подругу на імпровізовану екскурсію дитячою кімнатою. І коли вона спитає: «Як тобі вдалось навчити дітей підтримувати таку чистоту в кімнатах?», можна відповісти їй: «Ти просто повинна проявити терпіння й готовність до навчання».


Немає коментарів:

Дописати коментар